تجهیزات زیر ساخت شبکه

تجهیزات-زیر-ساخت-شبکه

تجهیزات-زیر-ساخت-شبکه

 

در دنیا امروز استفاده از خدمات اینترنتی برای کسب و کار ها یک ضرورت مهم محسوب می شود و همه کسب و کار ها برای حفظ بقای خود باید از فضای آنلاین استفاده کنند .یکی از مواردی که می تواند به پیشرفت کسب و کار ها کمک کند استفاده از شبکه می باشد.اگر شما هم مایل هستید از شبکه در کسب و کار خود استفاده کنید پشنهاد می کنم این مقاله را کامل مطالعه نمایید و با تجهیزات زیر ساخت شبکه آشنا شوید .

 

زیرساخت شبکه چیست ؟

زيرساخت شبكه بستری نرم افزاری و سخت افزاری جهت ایجاد مسیر ارتباطی كاربران، سرورها و سرویس های تحت شبکه با يكديگر میباشد.

 

 

عناصر تشکیل دهنده زیر ساخت شبکه

 

مجموعه عناصر تشکيل دهنده زير ساخت يک شبکه دقیقاً به دو گروه اساسی تقیسم میشود:

1- زیرساخت فیزیکی:

کلیه تجهیزات فیزیکی شبکه مثل کابل‌ها، سوییچ ها، سرورها و رک‌ ها زیرساخت فیزیکی شبکه را تشکیل می‌دهند؛ این زیر ساخت فیزیکی نیز خود به دو قسمت پسیو (مثل کابل ها، اتصالات فیزیکی، رک ها) و همچنین اکتیو (سرور، سوییچ، روتر) تقسیم می‌گردد. تجهیزات اکتیو معمولا بیشترین سهم در هزینه‌های راه‌اندازی یک شبکه را دارند.

2- زیر ساخت منطقی:

به کلیه قواعد و قوانینی که نحوه مراودات درون شبکه را تعیین می‌کنند و ماهیت نرم‌افزاری دارند، زیرساخت منطقی شبکه می‌گویند؛ پروتکل های شبکه، سرويس های مربوط به DHCP و DNS، نحوه آدرس دهی IP، سرويس های مربوط به دستيابی از راه دور، پروتکل های امنیتی و تنظیمات روترها و سوییچ ها از جمله مثال‌های آن است. چکونگی پیاده‌سازی زیرساخت منطقی نقشی بسیار تعیین کننده در کارآیی یک شبکه بازی می‌کند.

 

انواع تجهیزات شبکه

 

– تجهیزات شبکه فعال (اکتیو):

 

تجهیزات فعال یا اکتیو شبکه به تجهیزاتی گفته می شود که برای انجام دادن فعالیت خود به جریان الکتریکی نیاز دارند.

 

انواع تجهیزات اکتیو

 

1. کارت شبکه:

کارت شبکه کامپیوتر را با عناوین Network Adapter و NIC و Network Card نیز می‌شناسیم.

nic مخفف چیست؟ NIC مخفف عبارت Network Interface Card به معنای کارت واسط شبکه است. این سخت افزار به صورت کارتی در شیارهای توسعه مادربورد کامپیوتر قرار می­­­‌گیرد.کارت شبکه در حقیقت یک واسط است میان شبکه و کامپیوتر که امکان برقراری ارتباط با انواع شبکه ها همچون شبکه کابلی، شبکه اترنت، شبکه بی­‌سیم، شبکه wi-fi را فراهم می سازد.

 

2. اکسس پوینت (Wireless Access Point):

اکسس پوینت که  یه صورت اختصاری به آنها AP یا WAP هم گفته می شود در شبکه های کامپیوتری به تجهیزاتی گفته می شود که عملکردی شبیه به سویچ شبکه های کابلی در شبکه های بیسیم دارند ، بدین معنی که این امکان را فراهم می کنند که از طریق آنها شما بتوانید چندین سیستم کامپیوتری را از طریق شبکه های بیسیم به همدیگر متصل کنید.

به شبکه های محلی که با استفاده از اکسس پوینت ها به هم متصل می شوند به جای اینکه LAN بگوییم Wireless LAN یا WLAN هم می گوییم.

 

3. سوئیچ شبکه (Network Switch):

برای اتصال Node ها در شبکه به هم، از دستگاه‌هایی چون هاب و سوئیچ و روتر و … استفاده می‌شود. این اتصال در واقع امکان جا به جایی اطلاعات بین دستگاه‌ها را در شبکه فراهم می‌کند.

سوئیچ یکی از تجهیزات اکتیو شبکه است که در عین شباهت به هاب (hub)، بسیار هوشمندتر از آن است. بر اساس مدل OSI سوئیچ‌ها معمولا در لایه ۲ یا همان لایه Data Link کار می‌کنند و وظیفه این سخت افزارها، انتقال بسته‌های دیتا از یک دستگاه به جای دیگر از طریق شبکه و بر اساس آدرس سخت افزاری (Mac addresses) است

 

4. روتر (Router):

روتر یک سخت‌افزار فیزیکی یا نرم‌افزار مجازی است که برای دریافت، تجزیه‌وتحلیل و ارسال بسته‌های داده بین شبکه‌های رایانه‌ای طراحی‌شده است. در حقیقت، روتر آدرس IP مقصد یک بسته داده را بررسی می‌کند، سپس بهترین راه را برای انتقال بسته‌ها در نظر می‌گیرد.

 

5. مودم (Modem):

 

مودم دستگاهی سخت افزاری برای دریافت و تبدیل داده های منتقل شده توسط روش های مختلف ارتباطی است. مودم داده هایی که از طرف شرکت های ارائه دهنده اینترنت (ISP) دریافت می کند را به داده هایی تبدیل می کند که می توانند توسط موبایل، لپ تاپ یا تجهیزات شبکه دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

 

6. پرینت سرور (Print Server):

 

پرینت سرور‌ (Print Server)، دستگاهی است (ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار) است که با استفاده از آن کاربر این توانمندی را پیدا می کند که یک پرینتر را به منظور استفاده همگانی به تعدادی کامپیوتر متصل کند.

 

7. تبدیل کننده فیبر نوری (Media Convertor):

 

مبدل ها جهت تبدیل سیگنال های مختلف شامل اینترنت، تصویر، تلفن، صوت، اترنت و داده به سیگنال نوری یا اترنت یا تبدیل سیگنال های اترنت به نور و بالعکس برای انتقال بر روی بستر های مختلف در فرستنده (توسط مبدل فرستنده) و تبدیل دوباره آنها به سیگنال خروجی در گیرنده (توسط مبدل گیرنده) استفاده می شود.

 

 

 

– تجهیزات شبکه غیر فعال ( پسیو):

 

تجهیزات شبکه پسیو Passive یا غیر فعال به گونه ای است که به توان الکتریکی برق نیازی ندارند.

 

 

انواع تجهیزات غیر فعال (پسیو)

 

1. کابل های کواکسیال (Coaxial Cable):

 

کابل کواکسیال یا کابل هم محور که به  Coaxial cable نیز  نامیده می شود ، کابلی است دارای یک رسانای داخلی  ” هادی ”  که توسط عایقی از جنس پلیمر   ” عمدتا پلیمر پلی اتیلن ”  پوشش گردیده است.

بر روی عایق لایه مسی بافته شده ( اسکرین ) قراردارد که هدف استفاده از آن حذف میدان های الکتریکی خارج از کابل می باشد.

 

2. کابل های زوج به هم تابیده (Twisted pair):

 

کابل زوج به هم تابیده (Twisted-Pair) شامل جفت سیم‌های رنگی به تابیده شده‌ای هستند که هر کدام قطر 0.4 تا 0.8 میلی‌متر دارند. تعداد سیم‌ها بستگی به نوع کابل داشته، هر دو سیم در اطراف یکدیگر تنیده شده و همه جفت‌ها در یک غلاف پلاستیکی قرار می‌گیرند.

 

3. کابل های فیبر نوری:

 

فیبر نوری یا تار نوری به انگلیسی  Optical Fiber رشته باریک و بلندی از یک مادّه شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نور وارد شده  از یک سر را، ازسمت دیگر خارج کند. فیبر نوری داری پهنای باندی بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی می‌باشد، با فیبر نوری می‌توان داده‌هایی مانند تصویر، صوت و غیره  را به راحتی با پهنای باند بالا تا 10 گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد. امروزه مخابرات فیبر نوری به دلیل پهنای باند وسیعتر در مقایسه با کابل‌های مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

 

4. آنتن های بی سیم:

 

آنتن های وایرلس سیگنال الکتریکی را از اکسس پوینت دریافت نموده و بر اساس ساختار فیزیکی خود آن را در محیط انتشار می دهند. المانهای بکار رفته در آنتن ها به فرکانس مورد استفاده وابسته بوده و سایز آن کسری از طول موج آنتن خواهد بود.

 

5. پچ پنل:

 

وظیفه اصلی پچ پنل این است که بین نقاط انتهایی کابلهای شبکه و تجهیزات شبکه ای  مثل هاب، روتر، … قرار گرفته و به جای اینکه کابلهای شبکه مستقیما” به این تجهیزات وصل بشن از طریق پچ پنل وصل میشوند.

 

6. رک شبکه:

 

از عمومی ترین تجهیزات زیر ساخت شبکه های کامپیوتری ، رک ها می باشند . رک محفظه فلزی است که جهت نگهداری و محافظت از تجهیزات مختلف شبکه مانند کابل ، سوئیچ ، پچ پنل ، سرور ،تجهیزات مخابراتی، ups و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *